۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۰۹

«مجمع‌النفائس و حجله‌العرائف» تصحیح شد

«مجمع‌النفائس و حجله‌العرائف» تصحیح شد

غلامرضا جمشیدنژاد از تصحیح کتاب حجیم «مجمع‌النفائس و حجله‌العرائف» یکی از منابع مهم پزشکی عصر صفویه خبر داد.

غلامرضا جمشید‌نژاد، محقق و مصحح در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:‌ تدوین نسخه تصحیح شده کتاب «مجمع‌النفائس و حجلة‌العرائف» به تازگی به پایان رسیده است. این کتاب را دکتر محمدابراهیم ذاکر و من با همکاری یکدیگر تصحیح و تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: این اثر، یک مجموعه 150 جلدی است که در سده دهم در دوره شاه طهماسب صفوی، توسط یکی از پزشکان برجسته ایرانی که پرورش‌یافته صدرالدین دشتکی و مکتب شیراز بوده، گردآوری و تهیه شده است. این فرد درس‌خوانده مدرسه منصوریه بوده و در یزد خدمت پزشکی می‌کرده است؛ اوقات فراغتش را هم به گردآوری این مجموعه پرداخته است. این کتاب در واقع 150 کتاب، در یک کتاب است. یعنی متشکل از 150 مقاله‌،‌ رساله و برخی از کتاب‌های پزشکی از متون درسی پزشکی است. خود صاحب اثر هم متذکر شده است که این اثر را به عنوان میراثی معنوی فرهنگی برای وارثان و آیندگان به جا می‌گذارد.

این محقق در ادامه گفت: کتاب مورد نظر از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یک بخش آن به زبان فارسی است و مشتمل بر متن‌های پزشکی فارسی است. این بخش «حجلة‌العرائف» نام دارد. بخش دوم هم شامل متون پزشکی زبان عربی است و «مجمع‌النفائس» نام دارد. این دو بخش در کنار هم باعث پدید آمدن «مجمع‌النفائس و حجلة‌العرائف» شده‌اند.

جمشیدنژاد گفت: من و آقای ذاکر کتاب‌ها و منابع داخل این اثر را یکی‌یکی کتابشناسی و معرفی کردیم. در نتیجه اثری که در حال حاضر آماده کرده‌ایم، 400 الی 500 صفحه حجم دارد و تمام کارهایش انجام شده است. یک مقاله هم به صورت مشترک در معرفی «مجمع‌النفائس و حجلة‌العرائف» نوشته‌ایم که در مجله علوم و فنون خانه کتاب زیر چاپ است.

این مترجم در پایان گفت: «مجمع‌النفائس و حجلة‌العرائف» را تا چندی دیگر به ناشر تحویل خواهیم داد.

کد خبر 2128741

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha